środa, 27 lipca 2016

Remigiusz Mróz "Ekspozycja"


O tej książce ostatni o wręcz uczy w Internecie. Wciągająca, polski autor, zaskakujący koniec. Postanowiłam sama sięgnąć po tę lekturę, bo przekonać się ile jest prawdy w zachwalających recenzjach. Czy książka zawładnęła moim sercem?


 
Na Giewoncie dochodzi do makabrycznego odkrycia. Na krzyżu został powieszony nagi mężczyzna. Żadnych tropów, brak odcisków palców, jakichkolwiek wskazówek prócz jednej- monety w gardle trupa. Prowadzący sprawę komisarz Wiktor Forst z pewnością nie cieszy się dobrą chwałą. Szybko z naciąganego powodu zostaje odsunięty od sprawy. Zaintrygowany i zdenerwowany postanawia na własną rękę rozwiązać tajemnicę morderstwa w czym niespodziewanie pomaga mu Olga Szrebska- dziennikarka licząca, że tą sprawą zdobędzie wielką nagrodę.
Wiele osób spodziewa się sprawy toczonej w górach, co nie jest prawdą. Bohaterami bowiem rzuca po całym świecie. Dla mnie to nie jest wada, wielu jednak na to narzeka, licząc na książkę osadzoną całkowicie w Polsce. Krajów odwiedzonych przez bohaterów jest wiele, w pewnym momencie nawet drogi Olgi i Wiktora się rozchodzą w zupełnie różne strony. I tu ujawnia się pierwsza wada, bowiem wątek religijny prowadzony dalej przez Olgę jest zdecydowanie bardziej nudny od rzeczy dziejących się u Wiktora.
Można również narzekać na realizm książki. Bohaterom cały czas udaje się uratować w na pierwszy rzut oka nierozwiązywalnych problemów. Oczywiście często doznają uszczerbków na zdrowiu, jednak jakimś cudem wszystko przetrwali, choć niektóre sytuacje były beznadziejne.
Po słownictwie przewijającym się w powieści było widać, że autor wie, o czym pisze. Bardzo spodobały mi się za to żarty w książce, które były bardzo aktualne.
Czytając opis myślałam, że tajemnica z przeszłości będzie związana z głównym bohaterem i jego młodością, więc bardzo pozytywnie zaskoczył mnie wątek historyczny obecny w książce. Poruszane przy nim są również kwestie moralności i długo można było dyskutować, czy czyn Wiktora był właściwy.
Bohaterów jest mało, przez co są bardzo wyraźni i dobrze wykreowani. Najbardziej rzuca się w oczy ekscentryczny Wiktor Forst wraz ze swoimi koszulami w kratę, Big Redami i częstymi nawiązaniami seksualnymi. Przyznam, że po jego zachowaniu trudno mi wysnuć jego wiek i swoim łobuziarskim zachowaniem bardziej przypomina mi jakiegoś dzieciaka niż komisarza. Z czasem jednak pojawia się kilka aktów z jego życia podkreślających jego wiek, a przez niektóre wydarzenia wyraźnie się zmienia, a przy tym jego moralność, szczególnie przy tym jednym, końcowym czynie.
Olga Szrebska jest równie interesującą, choć nie tak ekscentryczną postacią. Zdecydowana i twarda kobieta liczy, że dzięki opisaniu całej sprawy zdobędzie liczne dziennikarskie nagrody. W wielu przypadkach nie rozumie i krytykuje zachowania Forsta, często liczy na jego szczęście w przypadku kłopotów. Nie trudno się domyślić, że między tą dwójką zacznie iskrzyć i choć to się dzieje, to nie jest to zbyt naciągane czy natarczywe.
Jest również trzecia ważna postać, której perspektywa czasem się przewija i jest bardzo myląca. Dodaje ona tajemniczości i była jedną z największych tajemnic tej książki której rozwiązanie nie zawodzi.
Książka kończy się tak, że najchętniej od razu sięgnęłabym po kolejną część. Zwrot akcji jest niespodziewany i gdy już każdy myśli, że to tak się  zakończy jest nagłe BUM! Zdecydowanie szybko i chętnie sięgnę po kolejną powieść trylogii jak i po sławne Big Redy od teraz zawsze kojarzące mi się z Wiktorem Forstem, a książkę zdecydowanie wszystkim polecam.
Moja ocena- 7/10
Czytajcie!
Żyjcie!
Snowflake

4 komentarze:

  1. Za twórczość Mroza biorę się już niebawem! Cieszę się, że spotkałam się z kolejną pozytywną opinią jego książki :)

    Pozdrawiam, http://ksiazkowa-przystan.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem w trakcie czytania tej książki i jak na razie moje przemyślenia są bardzo podobne do Twoich ;) Mam nadzieję, że mój końcowy odbiór pozostanie tak pozytywny.
    Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słyszałam wcześniej o tej książce :)

    Obserwujemy ? :)

    http://bedifferent-ania.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń