środa, 14 czerwca 2017

Czytane po latach - George Orwell "Folwark zwierzęcy"

Mówi się, że najgenialniejsze pomysły powstają w lenistwie. To nieprawda. Najgenialniejsze pomysły powstają, gdy nie masz recenzji, a trzeba coś dodać. ;)

Hej!
Mam nadzieję, że seria wam isę spodoba. Będą to książki, które czytam po raz któryś w życiu, może przemyślenia, gdy poznaję daną lekturę po raz kolejny.

O "Folwarku zwierzęcym" przypomniały mi wychwalające go komentarze pod postem "Małe jest piękne #1".  Wcześniej już książkę czytałam, ale było to w mrokach gimnazjum, kiedy była to moja lektura.

Ponowne zapoznanie się z dziełem Orwella uświadomiło mi, jak bardzo różni się poznawanie książki, kiedy jest to lektura od czytania na luzie. W pierwszym przypadku musiałam zapamiętywać niepotrzebne fakty, które nic większego nie wnosiły do fabuły, ale były dobrymi pytaniami na kartkówkę. Dopiero po latach lepiej zrozumiałam ideę całego tekstu. I historię, która jest bardzo prawdziwa. I przerażająca. 

Książka przedstawiana jest głównie jako satyra na rewolucję rosyjską - pod tym kątem omawia się ją w szkole, przyrównując bohaterów dzieła do postaci historycznych. Jest to oczywiście prawda. W moim osobistym odczuciu jest to jednak bardziej uniwersalne - ukazuje jak początkowo dobre intencje mogą przerodzić się w straszliwe czyny, a ludzie (to zwierzęta) przymykają oczy na początkowo małe łamania i naginania praw, które z czasem się rozrastają. Pokazuje jak łatwo rządzić osobami głupimi, różne postawy wobec władzy.

Uniwersalizm tej historii płynie właśnie z tego, że porusza polityczne tematy. Polityka była jest i będzie. Nie wiemy, czy niektóre wydarzenia w przyszłości się nie powtórzą, dlatego tak książka jest dobrą przestrogą. Według mnie otwiera oczy i zmienia światopogląd, szczególnie na sprawy polityczne.

Polecam sięgnąć po "Folwark zwierzęcy" nie raz, lecz w różnych okresach życia. Uważam tę książkę za bardzo dobrą przestrogę i zachęcam do czytania jej nie tylko jako lektury szkolnej, bo według mnie to bardzo zniechęca do tego (i paru innych) dzieł.
Pozdrawiam!
Snowflake

10 komentarzy:

  1. Nie czytałam nigdy tej książki, ale kto wie...może po nią sięgnę...
    Pozdrawiam i zapraszam też do mnie: http://www.szeptyduszy.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię i cenię! I na pewno kiedyś powrócę :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam wiele o ,,Folwarku zwierzęcym" Orwella i były to same pozytywne opinie, zamierzam w najbliższym czasie sięgnąć po pozycję. Również chciałabym przeczytać w najbliższym czasie ,,Rok 1984". Obie lektury bardzo mnie intrygują. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam, ale słyszałam dużo dobrego na jej temat. Na pewno nadrobię zaległości ;)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie,
    Ola z pomiedzy-ksiazkami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. To będzie kopalnia przykładów przydatnych do matury, więc do przyszłego maja na pewno przeczytam xd

    Pozdrawiam
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam! Jedna z książek, które chyba zawsze będę uwielbiać. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Planuję przeczytać tę książkę od dawna. Sądzę, że jest to jedna z pozycji, którą należy znać.

    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do mnie na rozdanie. :)
    niezapomniany-czas-czyli-o-ksiazkach.blogspot.com/2017/06/drugie-rozdanie-na-blogu.html

    OdpowiedzUsuń
  8. Albo nie miałam jej jako lektury, albo po prostu zupełnie nie pamiętam, abym czytała ten tytuł. Aczkolwiek jest on znany i na pewno zawiera w sobie przesłanie, do którego powinien dotrzeć każdy czytelnik.

    Pozdrawiam i zapraszam do siebie na nową recenzję,
    www.bookmoorning.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam zamiar przeczytać tę książkę :D Mam wiele zaległości, jeżeli chodzi o tego autora.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam jako lekturę w gimnazjum, czyli stosunkowo niedawno, bo miałam w ostatniej klasie (rok temu) i wspominam jako jedną z lepszych lektur, bardzo mi się podobała :)

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♥
    Szelest Stron

    OdpowiedzUsuń